+31 (0)113 22 35 24 info@tecwire.nl

Tuigerij

Maatwerk Kabels

 

Ons specialisme is tuigen

Open staan voor vernieuwingen en op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen. Zelf varen dus wij weten waar we over praten. Meedenken met u als klant en samen tot de iedeale oplossing komen. Omdat wij niet alleen tuigerij zijn voor de plezier en wedstrijdzeilers maar ook RVS en Carbon customs (in eigen huis) en constructies doen voor de superjachten hebben wij altijd een oplossing voorhanden.

 

Jarenlange ervaring in de “zeilende” watersport

 WIJ WERKEN MET

 Staand Want

 

Die staat!

Van 3 tot 16 mm walsen wij in eigen huis voor elke boot de juiste stag. Elk type stag kunnen wij verwerken. Van soepele 7×19 tot de massieve rod-rigging.

Wanneer vervang je de verstaging

Een terechte vraag wanneer de verstaging veel mijlen achter de rug heeft of wanneer deze ouder is dan 10 jaar. Wij Kunnen uw verstaging voor u kritisch beoordelen en kunnen u hierna van advies voorzien wat te doen.

 

Lopend want

 

Expertise voorhanden…

 

Lijnen aan boord moeten kloppen!

De juiste lijn voor elke funktie. Met de ruime keuze van moderne vezels van tegenwoordig zijn er net zo veel verschillende lijnen te krijgen als er funkties zijn aan boord. Een toerboot vraagt om een ander lijnenpakket dan een wedstrijdboot. Wij zijn bij Tecwire allemaal zeilers en begrijpen daarom hoe belangrijk dit is in de totale zeilbeleving. Door onze eindeloze interesse in het hoe en waarom iets werkt, hebben wij recent de High-end fabriek van Marlow bezocht in Engeland om zodoende een goed beeld te hebben wat er technisch allemaal mogelijk is met de hedendaagse garens. Dit heeft er onder andere toe geleid dat wij als eerste een spanner hebben kunnen ontwikkelen die op een touw gezet kan worden. Deze wordt momenteel gebruikt bij ons wegneembaar railingwerk bij de superjachten. Wij helpen u graag met het maken van de juiste keuze.

 

Blokken en lieren die doen wat ze moeten doen.

Gelagerd of juist niet? 6x vertraagd of een lier? of toch de lay-out aanpassen en dan geen lier? Elk jaar volgen onze tuigers de “Harken university”. Hier worden de laatste inzichten besproken omtrend materiaal ontwikkeling en de hieruit voortvloeiende krachten. Voorbeeld hiervan is de verhoging van de krachten op het beslag bij gebruik van 3Di zeilen. Deze zeilen zijn zó vormvast en en geven zó weinig mee dat de energie ook daadwerkelijk op de (ook niet rekkende dynema) schoten terecht komt en dus ook op de blokken waar deze schoten doorheen lopen. Het resultaat is dat deze vaak aangepast moeten worden om binnen de veilige marges te kunnen blijven functioneren.

 

 

Furlers

 

“Makkelijk” oprolbaar

 

De ideale manier om om een (voor)zeil te zetten of weg te halen.

Met de hedendaagse furlersystemen is het mogelijk om bijna elk voorzeil oprolbaar te maken. Het is heel normaal uw genua of werkfok op een rolsysteem te hebben staan. Voor genakers en spinakers is dit minder gebruikelijk maar met de huidige top-down furlers heel goed mogelijk. Voordeel is dat u de zeilen al veilig kan zetten in de haven. Eenmaal op open water kunt u het (extra grote) voorzeil gemakkelijk uitrollen en vaart u zonder moeite verder. Wij adviseren u graag bij de aanschaf van een rolreefsysteem.

 

Als voorbeeld een filmpje wat duidelijk uitlegt hoe een topdown furler werkt (YouTube)

 

Dekbeslag

 

Van vlaggenlijnblokje tot Re-wind lier

 

Met de doorgaande ontwikkelingen in de zeilerij is het steeds normaler om bij vervanging van bijvoorbeeld zeilen ook de vallen en schoten te vernieuwen. Krachten worden als maar groter op de schepen en ook vertragingen, blokken en lieren moeten hier op worden aangepast. Door uw deklay-out van uw schip op detail aan te passen kunt u vaak weer jaren plezier hebben van uw vertrouwde schip. We nemen het graag een keer met u door.

 

 

Zeerailing

 

Stevig is wel zo veilig

 

Wij hebben zowel de standaard 1×19 blanke railingdraad, als de wit geplastificeerde 7×7 draad in 5 en 7mm op voorraad. Nieuw in ons assortiment is de zwart geplastificeerde railingdraad. Dit is een 7×7 draad met zwarte PVC coating. Deze draad oogt heel chique aan boord en ziet er veel minder snel vies uit dan de wit geplacificeerde draad. Wij hebben voor de zee-railingen speciale spanners in het programma. Deze zijn supercompact en prachtig gestyled.

Het is voor de racers onder ons toegestaan om zowel de boven als onderdraad in dynema uit te voeren. Wij hebben speciaal hiervoor een gepre-strechte en geheatsette grijze DSK-78 lijn voor op voorraad genomen. Natuurlijk kunnen wij deze voorzien van gelockte ogen. Speciaal voor de zeilers die ook ‘s-nachts doorvaren is er een “glow in the dark” railingdraad met een dynema kern.

 

Gennaker Palen en Spibomen

 

(custom) Gennaker en Code-Zero palen.

Wegneembaar of vast, met of zonder waterstag, samen met u kijken we wat op uw schip het beste is. Wij kunnen de palen uitvoeren in Carbon of in (hoogglans) RVS. Ook de doorlopende furlerlijnen maken wij in eigen tuigerij.

 

Spinakerbomen (op maat)

Van Carbon of aluminium, om op te bergen langs de mast of op dek?
Wij leveren tegen zeer concurerende prijzen carbon spinakerbomen.

Splitswerk

 

Schiemannen moet een passie zijn

 

Alles willen weten over lijnen, van de hoeveelheid twist per inch per vezel tot de hoe de lijn zich gedraagd in een stopper. Nog steeds word ik enthosiast als er weer een nieuwe vezel is ontwikkeld met betere nautische eigenschappen. Meer of minder rek, geen creep, schaviel bestendig, UV ongevoelig? Ik wil er meteen alles van weten om u als klant optimaal van advies te kunnen voorzien.
Wij zijn trots om als eerste in Nederland Marlow approved rigger te zijn. Dit betekend voor u dat wij over alle kennis beschikken om u juist te kunnen informeren welke lijnen aan te schaffen die passend zijn voor de funkties aan boord.

Bij Tecwire bent u aan het juiste adres voor al uw lijnenwerk.

 

Wij splitten onder andere:

Braid on Braid lijnen (double braid)
Marlowbraid (geslagenlijn in gevlochten mantel)
Dynema (bemanteld oog, kaal oog met minimale verdikking voor smalle topschijf)
Lijn op staaldraad (7×19 staaldraad i.c.m. marlowbraid)
Multiplait (8 voudig geslagen (sleep)lijn)
Multiplait aan ketting (touw voorloop aan ankerketting om echt diep te kunnen ankeren)
Tecnora beschermings mantels (beter eigenschappen dan kevlar in stoppers)
Dynema schavielmantels
Dynema shackels
Dynema High load loops

Custom Oplossingen

 

Als er geen standaard oplossing meer voorhanden is

 

Al jaren op zoek naar een oplossing voor een bepaald probleem aan boord maar u komt er maar niet uit? In onze goed uitgeruste werkplaats “maken” we gewoon de oplossing. Door onze jarenlange ervaring in de verwerking van RVS voor de superjachten, hebben we ondertussen een aardig machinepark staan waarmee we bijna alles kunnen maken.

Neem gerust contact met ons op!

Pin It on Pinterest